Facebook

torsdag 28 januari 2016

Del 2

Del 2 i mitt skoterprojekt

Eftersom mattan tar i kylaren (då boggien är förlängd för 144" matta) när jag har boggin kopplad i läge 2,3,4 så blev det nödvändigt att flytta kylaren.
Så första åtgärden blev att kapa lös kylaren.
Lånade en röravskärare från jobbet som fixade biffen.


Nu måste jag hitta på nåt bra sätt att förlänga kylrören. Fick tag på ett 28mm rör som blev perfekt att använda. 
Sen ville jag ha en bra slang för skarvarna, var in på Hydroscand där Martin hjälpte mig med en sillikonslang som var hutlöst dyr!
Som tur var behövde jag ju inte så lång slang.
8 slangklammer, 2st 180mm rör, och 4st sillikonslangar senare, var rören skarvade.


Nu är flytten av kylaren klar, dags då att göra nåt åt chassit.
Började med att ta bort en del nitar och kanter för att få chassit klart för att kunna göra en tunnelförlängning.
Förstärkningen för fotstegen blev jag tvungen att kapa av, för att kunna få tunnelförlängningen utanpå gamla chassit. Får lösa förstärkningen sen.
Det var lite mentalt jobbigt att sätta rondellen i skoterchassit, men förlängningen måste göras.


Nu är det ingen återvändo i mitt bygge!
Efter en hel del mätningar och funderingar, skära kartongbitar för att få en överblick, hade Janne B att hjälpa mig fundera å mäta, så var mallen för förlängningen klart!
På bilden är kylaren kvar på originalplatsen.


Fortsättning följer

Inga kommentarer: