Facebook

Janne`s 990 Adv


2013

Nu börjar det...

Ktm 990 Adventure Abs 2006

Lastning inför hemresan på ca 29 mil... 
Nu e hon hemma!
Biltema styre och hem svarvad styrhöjare.
Styre mm på plats.
 
Komplett verktygsväska med öl öppnare!
 Perfekt drickaställ när man servar eller monterar kraschbågar...
 K60 scout bak numera...
Tkc 80 fram nu...
-Ja, just nu ser hon ut så här...
Elias kollar mappningen och sparar ner den som backupp...
-Ja, då var det dags för lite 12v uttag, monterat 2st i handskfacket till Gps, laddning telefon, mm.
Sedan har jag dragit in kabel till headset för kommunikations radion.
Monterat fäste och el för gps det blir en Garmin montana 600...
Sidostödsförflyttare så att det inte blir några sprickor i blocket... 
Lite större fot...
 Nya bromsbelägg bak.
Nya väskfästen och begagnade ljuddämpare Akrapovic och nu även mappad  :-D
Någon har förstått vad som diskuteras bakom min kontorsdörr...  :-))


Under vintern 2013 / 2014 blev det lite pyssel med hojen...



Nu kanske det blir lättare att få lös axeln vid behov.
Efter montering av 2-1 avgasystem så gav ju det plats för ett rör där man kan ha fika mm.
 Nu blir det fästen  för Gopro kamera lite här och där på hojen.
Sen så blev det ett nytt batteri.
Å eftersom man alltid är sist eller var först en kort stund för att bara bli sist igen, så behövs ett skydd för strålkastaren, då grussprutet kommer.  :-D
Man behöver ju lätta på trycket ibland... så även gaffeln...
Moddifierade fotpinnar för komforten, känns betydligt bättre.
Balansering och lite dekor...
Skärmen har legat och skaft mot svingen, så jag kapade ner plastskärmen ca 10 mm per sida... 
Under service delen av hojen så såg jag att bränsleslangen legat och skaft, bättre att upptäcka det i garaget.. än 20 mil bort... 
Kolla av ventilspel, det var ok... 
 Ny hasplåt kompletterad med verktyg, pump och punka grejor... 
 Packväskor i alu 30l som är målad, hemslöjd av Lars och delvis mig...
Sen så e man ju skadad så jag har kittat hojen med ett personligt campingkitt under dynan... :-D
Investerade i en ny ruta från Radegarage  
Funkar bra tycker jag. 






Verktyg mm som jag har med mig på hojen:

Hasplåten:


Däckjärn 3st
·         Pump
·         Kopplings och bromsgrepp
·         Vulktejp
·         Vävtejp
·         En burk med: kedjelås, slangklammer, najtråd
·         Kolsyrepatroner 4st
·         Adapter dito
·         Däcksmorsel i en burk
·         Potatismjöl i en burk
·         Vajer till ventil
·         Punkterings lagningssats
·         Spännband för att säkra centralstöd

Sidokåporna höger och vänster:

·         Slang 18" höger sida
·         Slang 21" vänster sida

Dyna:

·         Buntband fasttejpade under dyna

Abs box:

·         Säkringar
·         superlim
·         Burk med tändare, tändstickor
·         Burk med Mineralolja sae 10
·         Kemiskt stål

Verktygsväskan:

·         Original verktyg
·         Liten sats med spärrskaft, bits, hylsor 

Under dyna längst bak:

·         Yxa
·         Såg
·         kniv
·         Tändstål
·         Första förband

Handskfack:

·         Låsvajer till hjälm
·         Ficklampa

Tubröret 110 x 520mm, vänster bak (2-1 system)

·         Rep 8m x 7mm (700kg)
·         Slang 1,8m x 6mm
·         Handskar


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Köpt sommaren 2015

Såld våren 2017...

Kawasaki klx 300 B -1997
Tvätt innan service


Då börjar servicen..

Med vanlig service, sedan nya bromsbelägg och ny bromsvätska..

Stötdämparen kollad och den verkar okey, Sedan nya lagringar i länkaget..
 Svingarms lagren byts då de var glapp..

Kamkedjesträckaren byts från automatisk till manuell, då den automatiska inte orkar hålla bort slacket på kedjan med missljud som följd..
Då var det dags för framgaffeln, den får nya lagringar och tätningar sedan lite ny gaffelolja..
I delar..
Då jag är lite bekväm av mig så svetsade jag på fotpinnarna för lite större yta...
Passade på att göra en hasplåt i plast också.. efter lite bockande och putsande så passade den..
Sen så har jag, sytt i hop lite plast med buntband, monterat timräknare, strålkastarskydd och snyggat till elen och monterat handtagsvärmare.

Men nu är den färdig för vintern.
Med dubbdäck och muddar på.


Och dagen före julafton blev den besiktigad och godkänd.
Det senaste är ombestyckad förgasare, tillverkat en insats till ljuddämparen för att få ner ljudnivån en aning, plus ett kylar skydd för att hålla upp tempen så här mitt i vintern..

_________________________________________________________________________________


Livet innan Ktm 990 såg ut så här... Numera såld.. Igentligen Elias "fel" då han lånade ut sin 990 för en provtur... Så nu e man fast...  :-D



Yamaha xtz 660 Tenere -98

Denna köpte jag i  Maj 2011, var till Robertsfors och hämtade den & då hade den rullat 5750mil,
(Så den var just inkörd...) 




Utrustning / Modifering...
Bortsett från service & underhåll så är detta gjort:



  • Whirt -Progressiva framfjädrar.
  • Styrhöjare.
  • Ljuddämpare -Laser Pro duro.
  • Handtagsskydd -Biltema.
  • Strålkastarskydd egen modell i "macro"plast.


  • Vindruta STOR typ "gubbmodell" passar mig perfekt...
  • Mototube 2st en för verktyg, en för punka... innehåller 3st däckjärn modifierade med påsvetsade "ringnycklar" i 17,19 & 24mm, pump med manometer, däcklagningskitt med kolsyretuber & ett första förbandskitt.
  • Gelbatteri.
  • Gps -Garmin 62s.
Nytt separat elsystem med relä & brytare för: 
  • Handtagsvärmare 2 x 15watt.
  • Halvljus halogen 55watt.
  • Helljus xenon 55watt.
  • Ledlampor fram 4st.
  • Led bak / bromsljus.
  • 12v uttag.




Vinter/vår 2012 /13 så har man uppgraderat hojen lite till.
  • Nytt kedjeskydd i aluminium.
  • Bytt gummibussningar till styret mot stumma i plast.
  • Monterat rakare styre.
  • Kraschbågar.
  • Tillverkat en liten rutspoiler.
  • Fotpinnarna flyttade bak ca 35 mm och ner ca 10 mm, hoppas att få en bättre körställning efter det, givetvis måste jag anpassa broms och växelpedal till det.
  • Stödet kapat ca 20 mm och har fått större fot. (de e ju ofta mjukt där vi är..) hojen står lite väl upprätt, allra helst då man har packning.



    Då man gärna reser lätt packad... så har jag små packväskor & dessa sitter på fästen från H&B:
    • Clas Olson 2st ca 15-16liter med touratechfästen, och på dessa sitter 2st Mototube tuber i framkant, en med 1liter dricksvatten & den andra med den så viktiga kaffetermosen...
    • Tankväska liten, smidig när man står och kör, bara 6-8 liter.
    • 2st 40liters vattentäta packrullar vid behov. 





      Däck...
      Hojen har 2st fälg uppsättningar & det gör det lite snabbare att få på däcken efter vilket humör man är på. 
    • Dubbdäck: Trelleborg.
    • Offroad: Michelin T63 bak, Maxxis M6001 fram.
    • Blandad: Avon Distanzia. 
    Slangar: Tjocka tror de är 3mm, ev mer, tåliga. 



    Blivande förbättringar
    • Packlådor i aluminium på 30 liter 2 st, ska också monteras, reser ju gärna lätt packad... men man behöver ju inte fylla dem till bredden. :-)
      
      Resor / Utflykter:
      Några bilder från Norge.






      Annat...
      Mek chefen har koll.. där han ligger under en jacka som för de flesta av oss känns igen...















      6 kommentarer:

      Anonym sa...

      Janne B, du har bytt till en ny ruta (Evo6). Fungerar bra? = värt 1400 kr? /TB

      Janne B sa...

      Funkar bra för mig, är 181cm lång.. sen kan ju kanske olika hjälmar påverka en del.
      Jag tycker också att den gör sig bra på 990'n, jag är helnöjd! Så, -ja värt pengen.

      Anonym sa...

      Ok, jag är ju nästa 10 cm kortare. Snygg är den men det måste ju också bli bättre än orginal för att det ska vara någon mening :). Det blir nog en likadan till min 950 -04.
      Kul att ni är sånt "stort gäng" med samma intresse och hojar!

      Janne B sa...

      En del väljer att kapa ner orginalrutan, för att få lite mindre turbulens kring huvudet, hade själv en liten plastspoiler på originalrutan och de blev bättre än utan.. men jag gillar nuvarande👍
      Ja, de e kul då man är flera, bor du i närheten?

      Anonym sa...

      Jo jag har tagit ner min ca 7cm. Blev bättre men inte så bra som man skulle vilja ha det. Reser man sig upp blir det ju helt utan turbulens, tyst och fint, men annars är ju ljudet besvärande i högre hastigheter...Jag bor i Umeå, tyvärr lite långt bort för att spontant kunna delta i era körningar :(

      Janne B sa...

      Ok.